FAQ

Vem kan teckna Gruppmotor?
Försäkringen kan tecknas av alla anställda i företag som tecknat PremiumFörsäkring genom Söderberg & Partners samt deras familjemedlemmar som är skrivna på samma adress som den anställde.
När du ska ange gruppmedlemmens arbetsgivare, ange det företag som är kund hos Söderberg & Partners (gäller för samtliga i hushållet).
Din arbetsgivare får erbjudandet av er ansvarige förmedlare.

Var hittar jag information om premier och omfattning?
Premier och omfattning vid nyteckning hittar du [här]

Hur gör jag om jag ska köpa nytt fordon hos en handlare och behöver ha en försäkring innan jag kör därifrån?
Be handlaren teckna upp en försäkring i Dina Försäkring AB och gör själv en ansökan på gruppmotor.se.

När Dina sedan handlägger din ansökan ändrar de din nytecknade försäkring till gruppmotorpremie.

Vad händer om min anställning hos företaget upphör?
Om du avslutar din anställning hos företaget som är kund hos Söderberg & Partners, gäller försäkringen fram till nästkommande huvudförfallodag, därefter kommer din försäkring att plockas ut från gruppen och du får erbjudande om fortsatt försäkring men inte med samma omfattning och premie.

Vilken körsträcka ska jag välja?
Gruppmotor använder inte några körsträckor, försäkringen gäller med ”Fri Körsträcka”, det innebär att du inte behöver välja någon själv.

Är det olika premier för olika åldrar på ägaren av fordonet?
Nej, försäkringen tillämpar fasta premier i de olika kategorierna, dessa baseras helt och hållet på antalet hästkrafter (kW) eller vikt (släpvagn).

Hur gör jag med min befintliga försäkring?
Du måste själv säga upp din försäkring. Försäkringsbolagen kan ha olika regler kring när du kan säga upp din försäkring, kontrollera med ditt nuvarande försäkringsbolag.

Min personbil är snart 3 år, och vagnskadegarantin går snart ut – hur gör jag?
Det är viktigt att själv ha koll på när vagnskadegarantin för ditt fordon upphör. Dina försäkringar skickar som en service ut ett förslag på en helförsäkring några veckor innan vagnskadegarantin går ut. Detta kommer via E-post, likt övriga handlingar.
Du måste själv kontakta oss, eller Dina försäkringar, för att uppgradera försäkringen – detta kommer inte ske automatiskt.

Utskick av försäkringshandlingar – hur fungerar detta?
Försäkringsbrev, Faktura, Efterköpsinformation skickas till den e-postadress du uppgett vid ansökan, men först får du en bekräftelse på ansökan som avser den/de försäkringar du ansökt om.
(Om du inte fått en bekräftelse inom någon minut efter att du ansökt, vänligen kontrollera att du klickat på knappen ”skicka ansökan” i varukorgen längst ner i formuläret. Annars kontrollera ”Skräppost” i din mail.)

Vilka försäkringar kan jag teckna?
Du kan teckna försäkring för personbil, lätt lastbil, terrängskoter samt släpvagn.
Vissa personbilar är undantagna, du hittar dessa på ”Viktig information”.